چه نکاتی در هنگام برش کاری باید رعایت شود

برش کاری 

برش کاری یک فرایندی است که طی آن باعث میشود ورق های فلزی با استفاده از یک سری ابزار ها به قطعات کوچکتر تقسیم شوند.

هدف اصلی از انجام برش کاری این است که برای ساخت وسایل مختلف از آنها استفاده کنند به دلیل متفاوت بودن ویژگی های شیمیایی و فیزیکی فلزات، روش به کارگیری برای برش کاری هم متفاوت خواهد بود .

فرایند برش کاری بر روی فلزات مختلف مانند آهن ، آلومینیم صورت می گیرد .و آن قطعات برش کاری شده در صنایع خودروسازی ، کشتی سازی ، هواپیما سازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد .

و باید به این موضوع توجه کرد که در هنگام انجام برش کاری باید یک سری نکات رعایت شود که مقصود از این مقاله این است با این نکات در هنگام برش کاری آشنا شویم .

چه نکاتی در هنگام برش کاری باید رعایت شود

چه نکاتی در هنگام برش کاری باید رعایت شود :

1.در هنگام برش کاری اگر اشخاص دیگر در عبور و مرور هستند باید محل برش کاری با محل عبور افراد با استفاده از پاروان جدا شود که باید حداقل میزان ارتفاع آن به 2 متر برسد .

2.در محیط هایی که مواد قابل اشتعال و انفجار یا در مکان هایی که گرد وغبار و بخارات یا گازهای قابل انفجار   وجود دارد نباید در آن محیط برش کاری صورت بگیرد.

3.محل اتصال کابل های تغذیه به دستگاه برش کاری باید عایق کاری شده باشد .

4.همانند سایر افراد که در محیط کارخانه کار میکنند پوشیدن کفش و کلاه ایمنی مناسب برای برشکاران الزامی است .

5.اشعه هایی که در هنگام برش کاری تولید می شود برای چشم و پوست برشکاران مضر است برهمین اساس گفته میشود که برش کار باید در حین کار از عینک مخصوص استفاده کنند این عینک ها باید یک سری استاندارد ها را داشته باشد و این عینک ها با نمره های مشخصی در بازار عرضه میگردد.

به دلیل پایش مواد مذاب ، برای برشکاران الزامی است استفاده از لباس مناسب در هنگام انجام کار تا دست ها و سر و صورت و سایر اعضای بدن را در برابر پایش محافظت نماید.

چه نکاتی در هنگام برش کاری باید رعایت شود

6.بعد از اتمام انجام برش کاری باید از خاموش شدن دستگاه و مشعل ها و شیر کپسول های هوا و گاز اطمینان حاصل گردد.

7.از آنجا که در حین انجام برشکاری احتمال به و جود آمدن آتش سوزی هست لازم است در نزدیکی محل کار کپسول های آتش نشانی قرار داده شود .

 8.فشار کپسول ها باید به طور دائم کنترل شود.

9.شلنگ ها و اتصالات باید به طور مرتب ارزیابی شوند که در صورت نشت یا فرسودگی باید به تعویض آنها اقدام گردد.

10.شلنگ های گاز و اکسیژن باید در محیطی آزاد و دور از اشعه و فلز های مذاب قرار داده شود .

11.اگر قصد برش کاری یا صیقل دادن بر روی سنگ یا چوب را دارید اگر قطعه مرطوب باشد به هبچ وجه نباید سرغ آن بروید تا زمانی که خشک شود. واین موضوع میتواند بر روی کیفیت کار تاثیر بگذارد .

12. اگر مشکلی در دستگاه برش کاری رخ داد باید از دستکاری و تعمیر آن خوداری شود.

13.به هیچ عنوان نباید دستگاه برشکاری به خود نزدیک کرد چون احتمال گیر کردن آن با بخشی از لباس فرد برشکار هست و باعث به وجود آمدن خطرات ناگوار می شود .

14. اگر در هنگام انجام کار با دستگاه سانحه ای به وجود آید بهترین کار در این موقع این است که برشکاران، دستگاه را با استفاده از دکمه ی ایست سریع یا همان دکمه ی استپ خاموش کنند ، این دکمه معمولا به رنگ قرمز بوده و از سایر دکمه ها بزرگتر است و موقعیت قرار گرفتن این دکمه به نحوی است که کاربران بتوانند در زمان بروز هر گونه اتفاق به راحتی دسترسی به آن داشته باشند . در صورتی که دکمه ی ایست سریع کار نکرد میتوان از برق ورودی دستگاه را به طور کامل قطع کرد .

چه نکاتی در هنگام برش کاری باید رعایت شود

15.به دلیل این که انجام برشکاری انرژی الکتریکی زیادی را در خود ذخیره میکند و به دلیل ولتاژ بالا ، باید اتصالات بر روی زمین برقرار شود تا از هر گونه برق گرفتگی توسط بدنه جلوگیری شود.

16.تمیزی در تمامی لوازم و وسایل ضروی است تمریز کردن سطوح دستگاه هم به طول عمر آن می افزاید و هم از بروز خطرات جلوگیری میکند .

17. بعد از استفاده از دستگاه های برشکاری به دلیل این که حجمی از برق را در خود ذخیره می کند باید این حجم تخلیه شود و این موضوع یکی از موضاعاتی است که سبب حفظ سلامت دستگاه میشود و از به وجود آمدن آسیب برای دستگاه جلوگیری میکند .

18.برای تمیز کردن دستگاه برشکاری توصیه میشود از فشار باد استفاده شود که برشکاران می توانند یک پمپ باد خریداری کنند. برای تمیز کردن دستگاه به هیچ عنوان از دستمال یا تماس مستقیم دست استفاده نکنید. 

19. کلیه قسمت های دستگاه ها باید حفاظ مناسبی داشته باشند.

20.گیریس کاری سوپاپ ها و تنظیم ریگلاژ کپسول ، کار درستی نیست و نباید انجام شود.

 

 سخن پایانی

هدف اصلی از انجام برش کاری این است که برای ساخت وسایل مختلف از آنها استفاده کنند به دلیل متفاوت بودن ویژگی های شیمیایی و فیزیکی فلزات ،روش به کارگیری برای برش کاری هم متفاوت خواهد بود ،همان طور که گفته شد باید برشکاران در طی انجام فرایند برشکاری باید یک سری نکات ایمنی را در جهت حفظ سلامتی خود و دستگاه رعایت کنند .

افراد برای استفاده از انواع دستگاه های برشکاری باید ابتدا آگاهی لازم را در جهت به کارگیری آن دستگاه را داشته باشند و بدانند در صورت به وجود آمدن حوادث چه کارهایی را باید انجام دهند .

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0